making wine

Jag och mamma håller på att göra rödvin. Vi hade hur mycket druvor som helst i växthuset. Vi plockade ihop 10 kg till vinet och mer finns kvar. Vinet har stått på jäsning i drygt en vecka och nu är vi vidare i processen. Vinet är silat, jässtopp är tillsatt samt medel så vinet klarnar. Nu ska det stå till på onsdag sedan är det färdigt att tappas upp på flaskor. Vi tror att vi får ut ungefär 18 liter vin. Någon som sitter på några tomma vinflaskor? 
Hoppas det blir gott, gillar ju inte rödvin så mycket men mamma och Danne gör ju det, och många andra också för den delen. Jag vill ju ta tillvara på allt i trädgården, mår faktiskt lite dåligt om saker bara får ruttna bort, men man ska ju ha tid och plats att ta tillvara på det också. Våran lilla frys börjar bli full av diverse styckfrysta bär av hallon, blåbär, vinbär och nu även björnbär. Härligt va, då kan jag plocka fram lite bär förhoppningsvis långt in på vintern. Framförllt har jag tänkt att använda det till Henrys fruktpureér.
 
Vem vet, jag kanske bjuder in till en vinkväll nån dag =)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0