Henry <3 Förlossningsberätelse

Som mina bloggläsare säkert redan vet så är han här nu, vår lilla prins Henry. Han tog sitt första andetag kl 04:46 lördagen 30/5. Han är så fin och så snäll. Än så länge är han nöjd mest hela tiden och mest bara äter och sover.
Jag tänkte berätta om min förlossning. Den var verkligen en total annan upplevelse än förra gången, största likheten är väl slutresultatet, att få upp en frisk liten pojke på bröstet <3
Jag hade sovit bra natten mellan tor-fre, inga förvärkar, bara en hostig Charlie. När jag klev upp på morgonen vart det ordentligt blött i trosorna (ursäkta om det låter lite äckligt men sånt får man räkna med när man läser en förlossningsberättelse =P) Det var inte vattnet som gått utan en teckningsblödning som sker när man börjar öppna sig, aaltså går in i första stadiet av förlossningen sk latensfas när livmodertappen ska utplånas och man börjar öppna sig till ca 3 cm. Jag började också få värkar som kändes annorlunda än de som jag haft tidigare men de kom bara då och då. Jag ringde hit mamma som skulle passa Charlie och hundar utifall att det skulle sätta fart. Hela dagen hade jag sedan oregelbundna värkar som gjorde kändes rätt så mycket men kom ca 7-20 min mellanrum. Jag lyckades sova middag en stund och trycka i mig en pizza till middag. Jag väntade bara på att värkarna skulle bli tätare för de började göra mer och mer ont. Vid ca halv elva på kvällen tyckte jg att värkarna började bli lite jobbiga och vi bestämde at vi skulle åka in. I bilen hade jag i princip inga värkar och var rätt säker på att vi skulle bli hemskickade igen.
23:25: Blir vi inskrivna. Barnets hjärtljud slog fint, mina värkar var fortfarande inte tätare än ca 8 min mellanrum. Det görs en vaginal undersökning och livmodertappen är helt utplånat och jag är öppen 3 cm - vi får stanna =)
01:30 Fortfarande inte tätare värkar men gör ont så jag ber om lustgas. Blir undesökt och är redan öppen 7 cm, helt utan smärtlindring.
02:30 Öppen 8 cm, ligger på sidan i sängen 
03:58 Jag sitter på pilatesboll för att röra på mig lite och hjälpa barnet nedåt i födelsekanalen. Ökar lustgasen. Vid det här laget kommer värkarna tätare, säkert 3 på 10 min om inte mer. Ångrar lite att jag tackade nej till ryggbedövningen men nu är det försent iallafall.
04:30 Får jag krystvärkar, 04:46 är han född. Hade även långa pauser mellan krystvärkarna och bebis kom ut på 4-5 krystvärkar. Hela huvudet kom ut på näst sista och kroppen på sista.
Jag fick upp min lilla pojke på bröstet och sedan var det dags för moderkakan att komma och sedan blev jag sydd med 5 stygn. 
Danne frågade om jag fortfarande ville att han skulle heta Henry och sen vart det bestämt <3
Han tog direkt bröstet och snuttade sedan konstant i 2 timmar.
Först efter 8 på morgonen kom de och vägde och mätte honom. Han var 52 cm lång och vägde ca 3500, väldigt normal med andra ord. 
 
Vi mår bra. Jag har lite lågt blodvärde så är lite trött och yrslig men annars fungerar allt toppen. Han ammar utan problem. Jag är riktigt stolt över mig sälv hur jag klarade av förlossningen =) Fast jag är inte ett dugg sugen på att göra om det om man säger så.
 
I morgon ska vi tillbaka på återbesök. För den som vill komma och hälsa på oss så går det bra =)
 
För den som vill köpa med sig en present så är det självklart jättekul med nya kläder, dom är ju så söta men vi har redan massor så det är egentligen inget vi behöver. Det vi behöver är blöjor strl 2, dräggeltrasor i tyg, scarfs/haklapp, skötbordsöverdrag, en lite tjockare bebisfilt eller ett litet bidrag till ny skötväska, charlies blir för liten för båda. Självklart får ni hälsa på utan presenter =D 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Robban började jobba igår men vi kommer gärna och hälsar på när han är ledig nästa gång.

Svar: Ni är så välkomna =)
Jojo

2015-06-01 @ 19:17:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0