Gravid i vecka 23

Gravid i vecka 23

 

Barnet

Livmodern når nu strax över naveln. Fostret väger runt 550 gram och är 28 centimeter långt.

Fostret rör sig mycket, speciellt på kvällarna kan det vara mycket gymnastik i magen. Många kvinnor tycker det känns bra, men några upplever det som obekvämt.

Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Mamma

Du har kanske gått upp fem till sju kilo, eller mer. Många kommenterar magen och säger att den är stor eller liten. Lyssna inte så noga, din barnmorska stämmer av att allt är som det ska. Känner du när barnet hickar? Det kan kännas lite roligt som ett regelbundet pickande som pågår någon minut. Långt ifrån alla känner när barnet hickar.

 

Jag har ju inte skrivit så mycket om graviditeten den här gången som jag gjorde när jag väntade Charlie. Såklart beror det ju på att jag befinner mig i en helt annan situation nu. Hela världen kretsar inte runt magen denna gång för jag har ju redan min lilla prins Charlie. Men sen är det ju också för att jag inte behöver lika stor förberedelse denna gång, jag vet redan vad som händer med mig och vad som komma skall. Idag går jag iallafall in i vecka 23 utav 40, mer än halva graviditeten har alltså passerat. 

Här kommern en magbild också. Som ni ser ingen direkt stor mage och ingen direkt viktuppgång heller.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0