Gotland

Hela förra veckan eller ja iallafall tidig tisdag morgon till sen fredag kväll så var jag på Gotland. Det var hela Torekällberget som åkte dit, alla fastanställda. En gång varje år samlas alla som jobbar på friluftsmuseum untom i Sverige på olika friluftsmuseum och i år var det alltså Bunge museet på Gotland som stod värd. Att vi fick åka allihopa tror jag kan bero på att vår chef har en sommarstuga där och gärna ville visa upp sitt fina Gotland. Vi flög dit från Bromma flygplats och flyget tog bara 45 minuter. Väl i Visby så började vi med en stadsvandring av en fd stadsantikvarie efter det så åkte vi runt med honom på landsbyggden till tre gamla gårdar som hade restaurerats till sin forna glans. På kvällen gick vi ut på en fiskerestaurang och åt helt sjuk god gös men som även hade en prislapp därefter. Och där tog dag 1 slut och vi somnade sött på hotellet.

Dag 2 stardade i Visby på deras museum Fornsalen, ett stort museum på flera plan som berättar om Gotlands historia från vikingatid till nutid. Därefter begav vi oss till Bunge som ligger på norra Gotland nästan vid Fårö. Jättefint museum med gamla gårdar från 1600 talet och framåt. Men de hade inga djur och museet verkade lite öde. Jag tog lite bilder därifrån iallafall:

1600-talsgården
Boningshuset på 1600-talsgården
Ladugården på 1600-talsgården
1700-talsgården

Julbock på 1700-talsgården.

Fler bilder blev det tyvärr inte. Sen var dagen i princip slut och vi checkade in på vandrarhemmet i de gamla lotta anläggningen men gav oss snabbt ut igen då vi skulle promenera till en gammal kalklada 5 km därifrån där middagen skulle serveras. 3 rätters och musikunderhållning men maten var faktiskt ingen höjdare. Och inte servicen heller. Jag satt vid samma bord som chefen för Skansen och han sa till servitrisen att han hade kork i vinet varpå hon svrarade att det verkar konstigt, det är skruvkork på flaskan. Men hon tog upp glaset och kollade. Sen sa hon att det var en fluga, ställde ner glaset igen och gick därifrån. Vi blev helt paffa allihopa och visste inte riktigt vad vi skulle ta oss till, haha hur många liknande roliga historier har man inte läst. Vad skulle han göra med sitt glas med flugan i, dricka upp =) Efter ca 5 minuter kom hon iallafall tillbaka med ett nytt glas.

Dag 3 startade på flygfältet som låg invid vandrarhemmet och som tillhört armén tidigare. Där hade vi lite konferens då de olika museérna berättade lite om året som gått. Eftermiddagen var lite fri, man kunde diskutera i grupper eller gå omkring på området och kika in i skolmuseet och kyrkan, jag valde det sista. På eftermiddagen åkte vi tillbaka till Visby, checkade in på det gamla fängelset men begav oss snabbt ut igen till Botaniska trädgården där vi fick oss en guidning. Efter det gick vi ut occh åt middag och tog oss även en öl på kvällen.

Dag 4, sista dagen hämtade vi ut hyrbilar och åkte söderut till Norrby naturreservat, kikade runt där och sen åkte vi djurskötare vidare till Lojsta hed där gotladsrussen går på lösdrift. Vi fick lära oss hur de sköter djuren där och sedan åka vidare med vår guide och kolla på hennes russ och gutefår. Hon hade sina tackor vid kusten, det var vackert där vill jag lova. Fanns ett pyttelitet hus till salu där på kusten, kan inte ha var it mycket större än 10 kvm och med ett dass brevid. Tomten var kanske 20 kvm. Priset var 875 000 kr. Haha där slutade jag vara intresserad av ett sommarhus på Gotland. Så här såg det u iallafall:

Sen var det dags att ta färjan tillbaka till fastlandet.
Sammanfattningsvis så var det en väldigt kul och händelserik vistelse om än lite väl fullproppad. Den här veckan är nästan hälften av personalen sjuka för att veckan var så intensiv och några av oss bland annat jag har lite småförkylda på resan. Gotland är verkligen fint och mysigt, både Visby och landsbygden.