Marsvin

Jag tror inte att jag har berättat det men vi ska skaffa marsvin. Jag har velat det rätt länge nu, säkert ett år. Men jag vill vara helt säker och inte göra några dumma spontanköp som man sedan ångrar. Jag vill inte köpa marsvinen på en djuraffär utan hos en seriös uppfödare. Det finns inte så många marsvinsuppfödare i landet. För att bli godkänd uppfödare måste man ställa ut några egenuppfödda marsvin och få dem godkända samt genomgå ett kunskapstest. Betydligt mer avancerat än att starta en hundkennel då det bara är att skicka in ett par tusenlappar till kennelklubben. Iallafall så har jag funderat bra länge nu på vilken ras av marsvin vi ska köpa. Jag var helt inne på en korthårig. Men sen fick Danne vara med och bestämma och han föll för de med flest virvlar så det blir rasen Abessinier för oss. De är faktiskt väldigt söta så jag är väldigt nöjd med det valet. Nästa steg var att hitta en uppfödare. Den närmaste finns i Upplands Väsby så jag ska kontakta henne tänkte jag.
Varför vi vill köpa marsvin kanske ni undrar? Jo jag gillar ju djur som ni kanske vet. Just marsvin har jag aldrig haft men tycker att de verkar vara super charmiga och goa. De har en bra livsläng på ca 5-8 år. Spännande reproduktion då de är dräktiga länge och föder välutvecklade ungar. De är flockdjur och bör därför hållas minst två. Jaja nog pratat om det för tillfället =) Här kommer en bild på en abessinier
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0