Sälen

Sådär nu har vi kommit hem igen och bloggandet ska väl dra igång igen. Jag har inte haft tillgång till internet på hela resan och det har varit rätt skönt faktiskt. Man behöver inte kolla facebook sjuttioelva gånger om dagen utan man överlever faktiskt ändå. Men nu ska ni få höra vilka mysiga dagar vi haft det.
 
Söndag

Söndagen spenderades ju mestadels i bilen. Sally hade vi redan lämnat hos brorsan dagen innan och han skulle även komma över och passa Lovis några dagar. Så det var bara att packa in oss i bilen och åka iväg. Drygt 40 mil är det upp till Sälen och Tandådalen där vi bodde så det är ju inte så farligt långt. Vi stannade och åt på Sibylla någonstans i vårt avlånga land i en liten by vi inte minns namnet på. Nästa stopp var på Stadium outlet som ligger strax utanför Sälen. Där handlades det vantar, strumpor och badbyxor till Charlie, neonrosa fick det bli för det var det ända som fanns kvar. Sen åkte vi upp och checkade in oss, packade upp, åt middag och spelade lite spel med de andra som kom upp i egen bil. Dannes pappa Uffe, Jonny, Lotten och Rasmus var det förutom oss.
Kusinbus
 
Måndag

På måndagsmorgonen skulle det hyras skidor till Rasmus och Jonny och sen begav de sig ut i backen. Vi andra stod och tittade på ett tag tills vi frös och gick in i värmen igen. Charlie åkte pulka men tyckte det var tråkigt när vi stod stilla. Han var ordentligt påpälsad så han frös inte trots att det var lite över -10 grader. På kvällen sen åkte vi till Lindvallen (en annan skidanläggning i Sälen) där hälsade vi först på en kompis, Statte, som jobbar där och sedan mötte vi upp de andra, käkade middag på olearys och bowlade. Bowlingen gick väl sådär för min del men lyckades iallafall få in en strike. Det var oerhört jämnt i toppen mellan pappa Uffe och sina båda söner men han lyckades vinna med någon poäng i slutändan iallafall.
 
Charlie, Danne och Lotten som väntar på skidåkarna nedanför backen.
Skidåkarna Rasmus och Jonny
I bowlinghallen
 
 
Tisdag

Efter frukost åkte Danne, jag, Charlie och Rasmus iväg till Lindvallen igen. Nu skulle vi träffa familjen Johansson/ Björkman som nämligen också befann sig i Sälen. Rasmus och Lucas är lika gamla och har träffats nångång förut så de fann varandra direkt och hade skitkul ihop, och även Linnea fick såklart vara med. De åkte skidor tillsammans medans hela familjen medans jag och Danne och Charlie fikade. Sen tog vi även lunch tillsammans innan vi var tvugna att röra oss tillbaka i tid till Rasmus skidskola. På kvällen sen åkte vi tillbaka till dom då det var dags för bad i äventyrsbadet. Mats och Danne satt och drack öl istället och fick sällskap av Charlie efter en stund. De andra barnen badade så länge de fick och helst lite till.
 
Charlie i skidbacken
 
Linnea
Lucas
 
Onsdag

Sista dagen och jag och Danne skulle åka skidor. Han började på morgonen medans jag var med Charlie. När det var min tur att åka kom Jenny med gänget över och lärde mig åka. Jag har ju i princip aldrig åkt skidor innan, bara en snabbis i barnbacken med för stora pjäxor för 11 år sedan. I barnbacken nu så hade de snowboard-skola så vi fick ta backen brevid som kanske var lite längre och lite brantare än barnbacken men i princip lika lätt. Det gick faktiskt bra men det var läskigt, haha. Först tänkte jag inte svänga för jag var övertygad om att jag skulle ramla men när vi kommit till andra sidan backen hade jag ju inget val. Vi körde ett antal gånger i den backen, men de andra tyckte ju den var lite löjlig så de ville upp på högre höjder och lyckades få med mig upp i sittliften till toppen av berget. Jag är ju aningens höjdrädd så jag önskade mig ner hela tiden. Vi tog familjebacken. Den var isig. Jag gjorde en vurpa men gjorde mig inte illa och lyckade ta mig upp igen med hjälp av Jenny och Linnea. Efter att ha blivit omkörd av ett gäng knattar så stannade de i backen nedanför mig och jag var tvungen att beräkna om min körväg vilket resulterade i att jag åkte ut utanför körbanan i snövallen och kraschade igen.Men men sen tog jag mig ned iallafall och det fick vara slutet på skidagen för min del. Vi gick in och åt nyponsoppa med glass och sen fick Danne följe med dem ut och åka en stund till.
 
Beviset för att jag var i skidbacken.
 
Torsdag

Hemåkardag. Hände väl inget mer spännade än så. Vi stannade och käkade pizza i Dala-Järna. Charlie var en grinputte på hemresan.
Charlie hos farfar
På väg nedför fjället
Surputten
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0