Cirkus

Det måste vara jobbigt att vara du säger Danne till mig när vi tittar på hönsen på Kråmö. Det är ju så att om man jobbar med djur som jag så vet man hur de bör tas om hand och man ser hur djuren mår, helt självklart tycker jag men tydligen inte för alla. Hönsen iallafall har det väldigt skitigt inomhus, vidrigt faktiskt. Dessutom har de kvalster på benen som sätter sig mellan benplattorna, ett vanligt problem hos höns men som är lätt att behandla. För övrigt verkar faktiskt hönsen att må bra och flocken är trevlig så jag brydde mig inte mer om det. Familjen som hyrde stugan mittemot hade två tjejer typ 4-5 år och de hade nyligen fått varsin kanin, små dvärgkaniner. Tjejerna fick hantera kaninerna helt själva och de gick och släpade och bar på dem som om de vore gosedjur. Alla vuxna runtomkring tyckte kaninerna var jätte söta och tama men i själva verket var de rätt stressade.De fick lyfta på buren själv för att fånga dem och jag vet inte hur många kaniner som dött den vägen, genom att få buren över sig när barnen tappar buren eller tappar kaninen när den börjar sprattla. Kaniner kan även bli så rädd att den dör.. Sen hade de ingen aning om vad kaniner äter, den ända maten de fick var morötter. Och gräs under dagen när de var ute i buren men inget hö och inga grenar. Det här är bara två exempel men jag stöter dagligen på djurägare som inte bör vara djurägare, speciellt hundägare för de är ju de man oftast stöter på. 
Sen kommer ju det här med cirkus. Det är cirkus här i Åkers i helgen men det kan jag ju knappast gå på, inte som de behandlar sina djur. Ska Charlie aldrig få gå på cirkus då? Hoppas på förändringar inom cirkusen, måste de ha djur med?
Jaja nu har jag fått ur mig det lilla dilemmat =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0