Äppel päppel

Fick med mig lite äpplen hem från moster i söndags och dessa har jag tagit tillvara på på bästa möjliga vis. Förra året hade jag egna äpplen men nu efter flytten så har jag bara ett bebisäppelträd. Jag tänkte koka mos på äpplena men upptäckte att jag knappt hade burkar. Jag kokade och fyllde de burkar jag hade. Sen har jag gjort äppel och rabarberkräm och äppelkaka. Idag var jag förbi hos Anna och hämtade mer glasburkar, barnmatsburkar är perfekta till det. Jag kokar nämligen utan att konservera och fryser sedan in. När man tar fram dem sedan till kylskåpet håller de 1-2 veckor bara och då är det bra att de är små. Så nu har jag kokat lite mer mos och ännu mer ska göras. Kanske blir det en liten äppelpaj också om jag vill och orkar. 
 
Dessa recept använde jag mig utav =)
 
Äpple och rabarberkräm med vanilj
 
200 g rabarber
300 g äpplen
4 dl vatten
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 1/2 msk potatismjöl
2 msk vatten
 
Gör så här:
 
Skala och skär äpplena i bitar. Skiva rabarerna.
 
Lägg rabarber och äpplen i en kastrull, häll på vatten, socker och vaniljsocker.
 
Koka 10 minuter och mosa sedan sönder äpplena när de är mjuka.
 
Blanda potatismjöl och 2 msk vatten, häll i blandningen i krämen. Koka upp.
 
Äppelkaka
 

3-4 stora äpplen
3 msk strösocker
1 msk kanel
½ msk vaniljsocker
—–
150 gram smör (rumsvarmt)
2 dl strösocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ dl mjölk

GÖR SÅHÄR : 
Ställ fram smöret i god tid så det blir rumsvarmt. Skala och skär äpplena i bitar. Lägg i en bunke och vänd runt med socker, kanel och vaniljsocker. Vänd runt noga och låt dom gärna få marinera en stund. Det går bra att förbereda på morgonen och sedan baka kakan på em/kvällen.

Vispa sen smöret tillsammans med strösocker så det blir vitt och luftigt. Tillsätt äggen, ett i tagen och vispa till en slät smet. Vänd ner mjölet blandat med bakpulver och sist av allt mjölken. Rör, inte vispa. Häll smeten i en rund springform 25 cm diam klädd med bakplåtspapper. Fördela äpplena ovanpå och häll oäven över vätskan från äpplena som blivit. Grädda i 175 grader ca 40-50 min.

supergod_världens_godaste_äppelkaka




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0