5:2 dieten

Jag är vanligtvis negativt inställd till allt vad de olika bantningsdieterna heter och var även det till denna från början. Vill man gå ner i vikt ser man till att förbränna mer kalorier än vad man stoppar i sig. Punkt. Alla vet vad som är nyttigt och inte nyttigt, det är inte en vetenskap. Jag har aldrig varit överviktig och har därför aldrig provat någon bantningsdiet. Men jag vill prova denna. Inte för att gå ner i vikt, absolut inte och därför tänkte jag köra 6: 1 istället men det sägs ju även ha andra bra hälsoeffekter. Det jag fastnade mest för var att kroppen under fasta ställer in sig på att reparera och förnya celler istället för att bygga upp vilket gör att man bättre hanterar sjukdomar. Man blir friskare helt enkelt. Andra hälsoeffekter är att blodsockret stabiliseras, blodtryck och kolesterolvärde går ner och risken för alzheimer minskar samt att insulinproduktionen går ned och man lagrar då mindre fett. Vad jag också tycker är bra med dieten är att man fortfarande ska äta en allsidig kost, man plockar inte bort något.
 
Vanliga dagar äter en kvinna i genomsnitt 2000 kalorier och på fastedagarna ska man bara äta 500. Jag har räknat lite på vad man då kan äta och det tror jag absolut att man klarar sig på. Det gäller att välja rätt mat så man inte stoppar i sig massa tomma kalorier. I morgon som blir min första fastedag tänkte jag äta havregrynsgröt till frukost med lite mjölk, grönsakssoppa till lunch och en halv matlåda torsk/ris/grönsaker till middag. Som mellanmål tänkte jag lägga till en knäckeskiva och en morot. Kaffe innehåller inga kalorier så det kan man ju dricka hur mycket som helst av om man inte är som mig och har i både socker och mjölk. Dock måste jag starta dagen med kaffe sådeså. 
 
Jag börjar med att testa nu i två veckor, alltså bara två fastedagar för mig. Funkar det bra så kör jag i 6 veckor till och sen får vi se vad jag kommer fram till. Testa vill jag göra iallafall. 
 
Danne tyckte jag skulle köra hans variant på 6:1 metoden och det var att äta nyttigt i 6 dagar och äta onyttigt i 1 dag. Den metoden funkar nog väldigt bra om man vill gå ned i vikt och är nog väldigt bra annars också men nu är det ju just de andra effekterna jag vill åt. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0