Träning


Det är viktigt att träna så man mår bra. Lagom mycket motion under graviditeten minst 30 minuter varje dag då kan man promenera, cykla, simma eller vad som känns bra. Lite styrketräning på det för att stärka upp bålen och även resten av kroppen. Man blir både piggare och mår bättre under graviditeten, klarar av förlossningen bättre, återhämtar sig snabbare och klarar av att sköta bebisen lättare. 
 
Stärka baksidan
Friska kvinnor med en okomplicerad graviditet bör röra på sig minst en halvtimme om dagen under hela graviditeten. Det är viktigt att stärka upp baksidan på kroppen för att kompensera för den allt större magen. Efter graviditetsvecka 20 är det lagom att gravidanpassa träningen så att den känns lagom för dig och din växande bebis.
 
Bibehålla, inte förbättra
Som gravid bör du sträva efter att bibehålla formen, inte förbättra. Lyssna noggrant på kroppens signaler och är det något som känns tokigt slutar du direkt.
 
Jag måste komma igång med detta bättre nu. Jag tränar väl max en gång i veckan med styrketräning hemma, borde göra det varje ledig dag. Borde också börja gå lite längre promenader med Sally. Och så fort jag får hem bilen så ska jag börja simma, finns ett litet badhus i Åkers med en 16 meter bassäng, passar lagom för mig =)
 
Vill ni ha träningstips under och efter graviditeten så kolla in denna länk
 
http://blogg.alltforforaldrar.se/lofsan/ 

Kommentarer
Postat av: marycaroline.blogg.se

Usch, jag har varit jättedålig med träning och att röra mig. Både under graviditeten och innan, tycker sådant är skittrist faktiskt. Haha. Inte ens promenader har man lyckats få till :/ Å andra sidan har jag rört mig mycket på jobbet där man går och står och rör sig mycket, så jag har kanske ändå fått det jag behöver, jag vet inte faktiskt :) Känner mig stark i alla fall så jag tror inte det är någon "fara" :) Dock kommer jag att promenera och träna hemma sen efter förlossningen när det verkar okej :)

Svar: Jag sprang tre gånger i veckan innan jag blev gravid men sen sa kroppen ifrån. Det var det första tecknet jag fick om att jag var gravid. Sen dess har jag verkligen inte tränat mycket. Förutom att jag har ett sjukt tungt jobb där jag går ca 10 000-15 000 steg per dag. Därför har jag väl också tänkt att det inte behövs mer än så. Men kanske att jag inte skulle ha haft lika ont i ryggen om jag tränat mer.Det sägs ju att föda barn är som att springa ett maraton... usch så tränad kommer jag aldrig att bli =P
Jojo

2012-09-19 @ 01:49:23
URL: http://marycaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0