Tips till näsbesvären

Jag är ju täppt i näsan och har varit det sedan graviditeten startade. Rekomendationerna på näspray brukar ju vara max 7-10 dagar i sträck så vad gör man då med en nästäppa som håller i 9 månader. Jag har hunnit testa flera olika alternativ så jag kommer att lista dem för er här.
 
Renässans Plus : En helt naturlig produkt som går att använda under lång tid, den är inte vaneframkallande. Lösningen medför att vätskan dras ut ur slemhinnorna. Dock fungerade den inte alls på mig. Märkte inte att jag hade använt nässprayen. Kanske fungerar bättre på andra.
 
Olynth: Köp ej denna. Det står ej på förpackningen eller på infon på apoteket men när man öppnar bipacksedeln så går det att läsa att gravida ej får använda denna då den inte är testad för det. Men den fungerar bra.
 
 Sinova forte: Naturläkemedel. 3 tabletter varje dag. Får användas av gravida. Lindrar nästäppa och löser upp segt slem. Fungerade sådär. Liten effekt vilket gjorde att jag kunde dra ner på näsprayen men inte ta bort den helt. Paket om 20 tabletter så räcker bara en vecka. Bra att varva med.
 
Otrivin: Min favorit hittils. Avsvällande effekt. Utan konserveringsmedel vilket är viktigt om man ska använda under så lång tid. Max 10 dagar i följd men så är det ju på alla som fungerar. 
 
Detta blir min nästa produkta att testa. Verkar liknande som otrivin.
 
Nasin: Har inte testat under graviditeten men innan dess och vet att den fungerar. Avsvällande effekt. Får användas av gravida. Dock innehåller den konserveringsmedel.
 
Nozoil: Rekomenderad av barnmorskan. Enbart sesamolja som har smörjande effekt. Fungerar inte alls mot nästäppa men kan tänka mig att den är bra att använda ibland om man använder mycket nässpray för att inte torka slemhinnorna och minska risken för näsblod. Kan användas under lång tid.
 
Breathe rignt: Hittade inge bild på dessa som gick att lägga in men det är plåster man sätter på näsan för att vidga luftvägarna. Kan användas vid snarkning och nästäppa. Ganska dyra men fungerade hyffsat bra. Man kan ju bara använda dem på natten för det är ju inte så vackert. Ser lite ut som en grisnäsa. Bra komplement om man vill dra ner på nässprayen.
 
Det var dessa jag tänkte lista. Finns ju såklart flera näsprayer och liknande. Är det någon annan som har något tips så kom gärna med det.

Kommentarer
Postat av: Malin

Har du testat olemin inhalator sägs vara bra så testa den :) puss

Svar: Nej den har jag inte testat, gick in och kollade den nu och det visade sig att man inte får använda den när man är gravid, typiskt =( Men tackar för tipset.
Jojo

2012-07-08 @ 23:04:18
Postat av: MaryCaroline

Ja usch, min nästäppa är tyvärr kvar. Dock har jag varit förkyld senaste veckan och det är fortfarande lite kvar av det, men men... Jag har hoppat över det här med nässpray, känner ingen anledning att ta det då man inte får ta det under längre tid och jag har aldrig gillat nässpray överhuvudtaget :D

2012-07-09 @ 20:22:38
URL: http://marycaroline.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0